SaaS startup-yrityksiin sijoittava businessenkeli totesi minulle kerran KPI-mittareista:
"Olen visualisointeja vastaan! Niiden rakenteluun käytetään kauheasti aikaa, niillä voidaan helposti vahingossa antaa väärä kuva tunnusluvuista, niistä saatetaan rakentaa keskenään ristiriitainen setti jne. Ja yleensäkin raportoidaan liian useita mittareita. Kokonaiskuva hämärtyy."
Me Alessalla autamme itsepalveluanalytiikan avulla myös startuppeja pistämään KPI-raportointinsa kuntoon - useammallakin tapaa.
Kaikkien startup-yritysten tulee keskittyä oman liiketoiminnan kehittämiseen ja kasvuun. KPI-raportoinnin ei pitäisi viedä leijonan osaa johdon ajasta. Miten päästä selvemmille vesille?
1. Älä hukkaa tiimisi aikaa raportointiin, saati mallien laatimiseen
Automatisoi kaikki minkä voit. Kaikki tämä voidaan automatisoida verraten helposti:
- Datan hakeminen eri järjestelmistä
- Datan putsaus (=ei enää exceleiden läpikäyntiä!)
- Datan yhdistely
- Mittareiden laskenta (ml. ennusteet)
Ennusteiden rakentaminen alkaa jo edellyttää tilastomatematiikan osaamista. Läheskään kaikista startup-firmoista ei löydy korrelaatioiden ja regressioanalyysin arkipäiväistä hallintaa, eikä tarvitsekaan.
Kallista aikaa ja aivokapasiteettia pitää käyttää bisnesidean skaalaamiseen ja asiakkaiden pitämiseen tyytyväisenä - ei manuaaliseen työhön eri järjestelmien välillä tai tilastotieteen opiskeluun, jos on helpompiakin tapoja tehdä.
2. Selätä monimutkaisemmatkin KPI-haasteet
Esimerkiksi
- CLV, CAC
- Sales funnel, myyntiennusteet
- Customer success - Churn, Expansion revenue
- sekä kaikki juuri teille olennaiset mittarit
Osa mittareista kaatuu siihen, että dataa ei saada helposti käyttöön, sitä ei pystytä käsittelemään käyttökelpoiseen muotoon tai että esim. tilastotieteen tuntemus ole vahvinta osaamista.
Kaikkea ei tarvitsekaan osata, kunhan hankkii työkalun, jonka avulla kaikki mainitut - ja tulevat - haasteet on ratkaistavissa.
3. Älä tee virhepäätelmiä virheellisestä datasta
Datan automatisointi EI ole yhtä kuin datan visualisointi!
Moni yritys tyytyy ensin esittämään lukuja (dynaamisissa) dashboardeissa, mutta huomaa sitten, että tietoon on vaikea luottaa ja valistuneet päätökset jäävät enemmän valistuneen arvion varaan.
Esitetyn datan oikeellisuus ja laskenta mittareiden taustalla on helppo varmistaa oikealla työkalulla.
4. Lakkaa panttaamasta tietoa (myös itseltäsi)
Keskeisten mittarien tulee päivittyä ajan tasalle ja olla johdon ja hallituksen saatavilla nappia painamalla käytännössä milloin tahansa - siis myös muulloin kuin hallituksen kokousmateriaalien deadlinena. (Enkä puhu tässä nyt hienoista dashboardeista, vaan mittareista, jotka hakevat, pudistavat ja yhdistävät ajantasaisen datan eri järjestelmistä. )
Nykyaikaisen itsepalveluanalytiikan avulla startup pysyy KPI-mittareistaan ajan tasalla.
5. Keskitä voimavarat omaan tuotteeseen ja asiakkaiden palvelemiseen entistä paremmin
Jos olette SaaS-bisneksessä, todennäköisesti KPI-mittaamiseen tekisi mieli käyttää omia inhouse-koodausresursseja. Mutta mutta - kukaan muu ei osaa palveluanne niin hyvin kuin te: jos päämääränne on tosissaan kasvaa, pidätte fokuksen tiukasti omassa kehitystyössä.
Raportoinnin ja ennusteiden nopeaan kehittämiseen löytyy työkalu.
6. Keskity oikeisiin mittareihin, kehitä tarpeen mukaan
Kuten enkelisijoittajakin totesi, mieluummin harvoja ja olennaisia tunnuslukuja, kuin liikaa. Varmista, että luvut ja data niiden takana on oikein. Väsää vähemmän visua.
Modernin itsepalveluanalytiikan avulla teet tarvittaessa ad hoc -analyysejä erityiskysymyksiin tai lisäät vakimittarin KPI-patteristoon.
7. Panosta oivalluksiin eli kasvuun
Voit tehdä kaiken yllämainitun yhden ohjelmiston - Alteryx Designerin - avulla ja vapauttaa aikaa analyysiin siitä, millaisia päätöksiä tarvitsette saavuttaaksenne kasvutavoitteenne. Varaa juttuhetki ja kerron lisää: